Przyczyny uszkodzeń turbosprężarekDo najczęstszych przyczyn uszkodzeń turbosprężarki dochodzi w skutek zbyt wysokiego ciśnienia i temperatury, brudnego oleju lub zabrudzeń w obudowie wirnika.
Ekstremalne warunkiPraca w ekstremalnych warunkach, spowodowana przez zbyt wysokie ciśnienie i temperaturę.
Zbyt wysoka temperatura spalin - powoduje przeciążenie cieplne turbosprężarki, w wyniku czego następuje zwęglanie oleju, uszkodzenie łopatek turbiny oraz jej łożysk, a zbyt wysokie ciśnienie wylotowe spalin - powoduje powstanie sił osiowych działających na wirnik turbiny, co przyspiesza zużycie łożyska oporowego oraz pierścieni uszczelniających turbosprężarki.
Brak smarowaniaOgraniczone smarowanie lub jego brak może być rezultatem niedrożności układu smarowania lub utraty właściwości smarnych przez olej. Niedostateczna ilość oleju objawia się przede wszystkim uszkodzeniem łożysk, ocieraniem kół wirnika, utratą szczelności, a nawet pęknięciem wałka wskutek zwiększonego tarcia.
Zanieczyszczenie olejuPowstają w wyniku stosowania niskiej jakości olejów, filtrów, a także są efektem zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku.
Zanieczyszczenia w oleju mogą uszkodzić panewki i czopy wałka, utrudniać przepływ oleju i funkcjonowania pierścieni uszczelniających. Mogą to być cząstki metalu lub nagaru. Można wyeliminować lub zmniejszyć to ryzyko dbając szczególnie o stan układu ssącego silnika i filtra oleju. Zalecane jest stosowanie olejów o lepkości min. 15W/40 (najlepiej syntetycznych), przeznaczonych do silników turbodoładowanych.
Zanieczyszczenia
Zanieczyszczenia w układach wydechowym i dolotowym powstają w efekcie niesprawnego funkcjonowania układu dolotowego jak i podczas montażu.
|