|
Historia rozwoju turbosprężarek
Historia turbodoładowania jest niemal tak stara jak historia silnika spalinowego. Już w latach 1885 i 1896, Gottlieb Daimler i Rudolf Diesel prowadzili badania nad zwiększeniem mocy i zmniejszaniem zużycia paliwa ich silników poprzez wstępne sprężanie powietrza.
Pierwsza turbosprężarka (czyli funkcjonująca w oparciu o napęd gazami wylotowymi z silnika) została zbudowana przez dr. Alfreda J. Büchi'ego w latach 1909 - 1912. doładowanego silnika diesla, ale jego pomysł nie zyskał uznania w owym czasie. Lata trzydzieste ubiegłego wieku to rozwój doładowania w dużych silnikach: okrętowych, lokomotywach i silnikach przemysłowych. W 1938 roku, została wybudowana pierwsza turbosprężarka do silnika samochodu ciężarowego przez firmę "Swiss Machine Works Saurer".
Okres wojny przyniósł gwałtowny rozwój technologii lotniczych turbin gazowych w rezultacie którego powstały nowe materiały i konstrukcje umożliwiające rozwój turbosprężarek w silnikach diesla.
Cummins, Scania i Volvo rozpoczynają produkcję samochodów ciężarowych wyposażonych w turbodoładowanie w 1954 dzięki Kurtowi Beirer'owi, który opracował pierwszy kompaktowy model turbosprężarki.
Warto odnotować również zajęcie pole position w Indianapolis przez samochód wyposażony przez Cummins'a w turbodoładowany silnik w 1952. Po pierwszym kryzysie paliwowym w 1973 roku, turbodoładowanie na stałe przyjęło się w silnikach dieslowskich pojazdów ciężarowych.
Wtedy, wysokie koszty inwestycyjne związane z turbodoładowaniem były wyrównane przez oszczędności na niskich kosztach paliwa, dodatkowo wzrost liczby turbosprężarek w samochodach ciężarowych wymusiły coraz surowsze regulacje dotyczące emisji spalin w latach 80-tych.
Rzeczywisty przełom w turbodoładowaniu samochodów osobowych został osiągnięty w 1978 roku wraz z wprowadzeniem dieslowskiego silnika z turbodoładowaniem w Mercedesie - Benz 300 SD, a następnie w 1981 w VW Golfie Turbodiesel.
Znaczenie turbosprężarek w samochodach osobowych zwiększało się, gdyż rosła ich sprawność a emisja spalin znaczenie spadała.
Dzisiaj, turbodoładowanie silników benzynowych w pierwszym rzędzie nie jest rozpatrywane w aspektach wydajnościowych, ale raczej wiąże się ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa a w konsekwencji, mniejszym zanieczyszczeniem środowiska.
|